Tuesday, March 27, 2012

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>


Kita pernah "DILUKAI"
dan mungkin pernah "MELUKAI"
tapi kerana itu kita BELAJAR
...tentang bagaimana cara menghargai, menerima, berkorban dan memperhatikan.

Kita pernah "DIBOHONGI"
dan mungkin pernah "MEMBOHONGI",
tapi dari itu kita belajar tentang KEJUJURAN.

Andaikan kita tidak pernah melakukan kesalahan dalam hidup ini, mungkin kita tidak pernah belajar erti MEMINTA MAAF dan MEMBERI MAAF.

Setiap waktu yang telah kita habiskan dalam hidup, tidak akan
terulang kembali. Namun ada satu hal yang masih tetap bisa kita lakukan,..
iaitu BELAJAR dari masa lalu untuk hari ESOK yang lebih baik.

Hidup adalah proses,
Hidup adalah belajar.
Tanpa ada batas umur,
Tanpa ada kata tua.

JATUH, berdiri lagi
KALAH, mencuba lagi
GAGAL, bangkit lagi,
KECEWA, berusaha lagi.
Sehingga lah kita tiba di penghujungnya...

Saturday, March 24, 2012

4 lelaki yang ditarik ke neraka

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>


Pertama: Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

Kedua: Suaminya


Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri.. walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.


Ketiga: Abang-abangnya


Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepala abang-abangnya.. jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM.. tunggulah tarikan adiknya di akhirat.


Keempat: Anak Lelakinya


Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak.. nantikan tarikan ibunya.
Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat…maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidak silap firman ALLAH S.W.T.:-
“Hai anak adam peliharakanlah diri kamu serta ahli kamu dari api neraka, di mana bahan pembakarnya ialah manusia dan batu-batu..”

Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda…kesiankanlah mereka dan diri kamu sendiri.. jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan ikhlas..
Akhir kata, marilah kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik dan tertarik.. oleh mana-mana pihak. Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH S.W.T. nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA.. semua kaum muslim masuk syurga.. janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji ALLAH S.W.T.

Monday, March 12, 2012

memuasakan tapi menyakitkan ?

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>


assalamualaikum.entri saya pada hari ini ialah memuaskan tapi menyakitkan? apa itu? ok kalau nak faham saya bagi contoh k.. pernah tak korang gaduh dengan orang-orang yang korang sayang contohnya, kawan ke, family ke, sape2 je la.. mungkin orang tu tak sedar dia menyakitkan hati kita maklumlah manusia biasa , tetapi kita terlalu emo sampaikan tak sedar kita juga menyakiti orang yang kita sayangi. terlalu mengikut hati membuatkan kita sakit tetapi disamping itu puas bukan ? ibarat kita menyembur ubat nyamuk untuk membunuh nyamuk tetapi terkena pula pada makanan dan kita telah merosakkan makanan itu.. macam tu juga lah hati kita.. kita hanya nak memuasakn hati kita untuk membalas dendam ke atas perbuatan orang-orang yang kita sayang tapi tanpa kita sedari kita juga telah merosakkan hatinya..

jika orang yang kita sayang itu ingin memohon maaf, maaf kan lah dia dengan seikhlas hati.. kerana kita tidak tahu keadaan dia pada ketika itu, mungkin sedang menangis kerana rasa bersalahnya diatas perbuatannya yang tidak disengajakan.. lumrah kehidupan manusia bukan.. mungkin dengan cara ini kehidupan kita lebih bermakna.. jangan saling merosakkan tapi saling memperelokkan.. ok sekian sudah.. terima kasih..

" ya Allah sahabatku ini buah hatiku,

mesra kami penawar duka,

rindu kami menambah cinta,

rajuk kami membuah ceria,

Ya Allah,

silaturrahim kami ukhwah fillah,

bermusuhan kami na'uzubillah berpisah mati,

insyaAllah..

Ya Allah,
sahabatku ini buah hatiku,

rahmati kami meniti usia,

terpisah kami dialam nyata,

temukan kami di taman syurga.. AMIN.. :)

Friday, March 9, 2012

wahai wanita !

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>




ALLAH sukakan kecantikkan.. akan tetapi ..
kenapa mesti sampai sanggup dikorbankan, wang ringgit, masa, kesakitan yang perlu ditanggung demi cantik, bahkan, hukum agama pun sanggup diketepikan !
Walaupun mereka sedar akan kesan sampingan perbuatan ini, semua itu ditolak tepi, demi CANTIK.
Kata mereka, apabila diri terasa cantik, barulah mereka ada keyakinan
Cantik akan pudar walau cuba dipertahankan, tapi akhlak itu hiasan yang kekal pada diri seorang wanita.
Wanita yang cantik akhlaknya, maka cantiklah luarannya.
Tiada guna mempunyai wajah seindah bidadari kerana satu hari nanti, kita cuma akan menjadi tengkorak yang menakutkan.
Bukanlah tidak perlu menjadi cantik dan perlu mejadi buruk sedangkan Allah menyukai kecantikan, tetapi, biarlah cantik itu kerana Allah, dan definisi cantik itu juga perlu sesuai dengan Islam.

Thursday, March 8, 2012

~Belaian Bunda~...

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>


Kalau ibunda membelai rambutmu,
Kalau ibunda mengusap keningmu, memiJit kakimu . . .
Nikmatilah dengan syukur dan batin yang bersujud,
Karena sesungguhnya Tuhan sendiri yang hadir dan maujud.

Kalau dari tempat yang jauh engkau rindu kepada ibunda,
Kalau dari tempat yang jauh ibunda rindu kepada engkau,
Dendangkanlah nyanyian puji-pujian untuk Tuhanmu . . .
Karena setiap bunyi kerinduan hatimu adalah,
Sebaris lagu cinta Tuhan kepada segala ciptaanNya.

Kalau engkau menangis,
Ibundamu yang menitiskan airmata . . .
Dan Tuhan yang akan mengusapnya.
Kalau engkau bersedih,
Ibundamu yang kesakitan . . .
Dan Tuhan yang menyiapkan hiburan-hiburan.

Menangislah banyak-banyak untuk ibundamu,
Dan jangan membuatkan satu kalipun ibumu menangis karenamu . . .
Kecuali engkau punya keberanian untuk membuat Tuhan murka kepada hidupmu.

Kalau ibundamu menangis,
Para malaikat menjelma menjadi butiran-butiran air matanya . . .
Dan cahaya yang memancar dari airmata ibunda.
Membuat para malaikat itu silau dan marah kepadamu,
Dan kemarahan para malaikat adalah kemarahan suci . . .
Sehingga Tuhan tidak melarang mereka tatkala menutup pintu syurga bagimu.

Tuesday, March 6, 2012

Erti Belajar..

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>


Sahabat Hikmah...
Belajar bukan berarti hanya sekolah...
Belajar bukan berarti hanya membaca
buku..
Tapi juga belajar dari setiap kejadian..
Belajar dari apa yang bisa dilakukan ... Agar hidup ke depan lebih baik..

Aku belajar diam dari banyaknya bicara.
Aku belajar sabar dari sebuah
kemarahan.
Aku belajar mengalah dari suatu
keegoisan.
Aku belajar menangis dari kebahagiaan.
Aku belajar tegar dari kehilangan

Hidup Adalah BELAJAR.......
Belajar Bersyukur Meski tak Cukup,
Belajar Ikhlas Meski Tak Rela,
Belajar Taat Meski Berat,
Belajar Memahami Meski Tak Sehati,
Belajar Sabar Meski Terbebani, Belajar Setia Meski Tergoda,
Belajar Memberi Meski Tak Seberapa,
Belajar Mengasihi Meski Disakiti,
Belajar Tenang Meski Gelisah,
Belajar Percaya Meski Susah, Belajar dan Terus Belajar...
Belajar sampai pada akhirnya Allah yang
menyempurnakan..

Monday, March 5, 2012

sebarkan bahagia ..

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>


Bahagia itu bukan destinasi
yang belum pasti
bahagia ada setiap hari
dinikmati oleh hati

Bahagia anugerah Ilahi
berhak dimiliki
buat siapa yang mencari
dengan petunjuk hakiki

Bahagia perlu diciptakan
bukan sekadar diangankan
dalam setiap keadaan
dalam setiap kesempatan

Usah terus sengsara
bahagiamu di depan mata
ciptakanlah bahagia
dan sebarkan bahagia

Sunday, March 4, 2012

sisipan harapan.

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>



hendak ku gapai tak tercapai hendak ku abai terasa sayang.. mengapa harus diabai jika hati masih sayang dan mengapa harus mengejar jika tidak tercapai,aku mulai sedar bahawa apa yang kita kejar tidak semestinya akan kita dapat, masih ada yang tak kita kejar masih setia berada di samping kita. samalah seperti cita-cita yang benar-benar kita inginkan kadang-kadang cita-cita yang kita impikan itu tidak sesuai dengan had kemampuan kita sendiri, begitu jugalah cinta kadang-kadang orang yang kita terlalu sayang membuatkan diri kita terlalu menginginkannya sehinggakan kita tidak sedari bahawa masih ramai yang setia menyayangi kita..

ini adalah kebenaran, jika seseorang wanita itu terlalu menyayangi seseorang itu.. hatinya banyak terluka tambahan pula jika hubungan mereka seperti di alam bunian.. masing-masing menyembunyikan hati masing-masing.. iye.. itu lah yang dikehendaki islam tetapi jangan lah di dalam diam itu kita menyakiti hatinya setelah kita bnyak memberi harapan dan janganlah membuatnya seolah-olah orang asing di hadapan kawan wanitamu. hal ini membuatkan bangunan yang teguh menjadi roboh. tidak mustahil bukan jika seteguh-teguh bagunan akan roboh ? masakan tidak jika sering disakiti pasti akan roboh. oleh itu, jangan lah kita terlalu ego utk mengungkapkan kata "maaf" .. tidakkah kita mengetahui bahawa kata-kata maaf itu bisa membuang ego dalam diri kita ? disebabkan itulah maaf itu sangat berharga.. jangan lah lupa untuk mengungkapkan kata-kata azimat yang bisa meleburkan keegoan dirimu juga dirinya. tidakkah hati merasa senang ? :) berusahalah kita merenungi bersama ye.. sekian terima kasih.. XD

Friday, March 2, 2012

~ hambamu yang lemah ~

expr:id='"post-body-" + data:post.id'>



Ya Allah Ya Tuhanku sesungguhnya aku lah hambaMu yang hina lagi lemah. Terlalu lemah sehinggakan aku tak berdaya walaupun untuk membela agamaku, tidak mampu untuk berkata tidak terhadap tohmahan dan hinaan yang mereka lontarkan apatah lagi berkata benar kepada mereka yang tidak mengetahui. Ya Allah aku tidak mampu untuk menegakkan erti Islam sebenar kepada mereka. Ampunilah dosa-dosaku Ya Allah, teguhkan lah iman ku dan tetapkan lah hati ku agar aku mampu menghadapi ujian Mu ini dengan tabah. Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya hanya padaMu aku memohon pertolongan, hanya padaMu aku memohon perlindungan...

Ya Allah.. terkadang hati ku sesali di atas khilaf dan salah ku tindak tanduk ku dan perbuatan ku selama ini.. seandainya ku tahu perbuatan ku ini melebihi batasnya kau berikanlah petunjuk buatku yaAllah ya Rahman ya Rahim.hati hambamu ini penuh dosa Ya Allah, aku merasa diriku ini kerdil pabila mengingati kekuasaanmu yang begitu besar dan dasyat. ya Allah ! aku malu dengan diri ku sendiri.. suci kan lah hati ku dari godaan dan bebaskan lah aku dari fitnah dunia.. kerana sesungguh hambamu ini lemah tetapi seandainya ujian yang melanda diriku ini adalah tanda kasih sayangmu.. aku redha dan ku berserah segalanya kepada mu yang maha besar dan maha kuasa...
------------------------------------------------------------------------------------
amin ....

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space